FB_IMG_1519572406852
Condamnari

RomaniaCurata: CORUPTII pot EXECUTA Contracte cu STATUL/Vezi Procedura­čĄú

FB_IMG_1518013142405

Mai po╚Ťi s─â prime╚Öti contracte cu statul dac─â e╚Öti falit sau corupt dovedit? Da, iat─â re╚Ťeta!

La aproape doi ani de la transpunerea directivelor europene 23, 24 ╚Öi 25/2014 ├«n┬álegisla╚Ťia na╚Ťional─â┬á╚Öi dup─â ce am lucrat pe baza acestui pachet legislativ, putem s─â punem ├«n discu╚Ťie plusurile ╚Öi minusurile aduse de noile legi ale achizi╚Ťiilor publice ╚Öi de normele lor de aplicare.

Azi, ne exprim─âm ├«ngrijorarea cu privire la libera participare la licita╚Ťii a acelor entit─â╚Ťi care nu se supun verific─ârilor de integritate ╚Öi bun─â func╚Ťionare.

Furnizorul

├Änc─â din 2006, ╚Ötim care sunt categoriile de ÔÇ×juc─âtoriÔÇŁdin domeniul achizi╚Ťiilor publice: ofertan╚Ťii/candida╚Ťii, asocia╚Ťii, ter╚Ťii sus╚Ťin─âtori ╚Öi subcontractan╚Ťii.

├Äncep├ónd cu 2016, odat─â cu intrarea ├«n vigoare a noului pachet legislativ, ├«n pia╚Ťa achizi╚Ťiilor publice avem un nou juc─âtor: ÔÇ×furnizorulÔÇŁ. Cuv├óntul ├«n sine nu ne pare str─âin ╚Öi atunci de ce produce probleme speciali╚Ötilor din domeniu? Legiuitorul a fost foarte zg├órcit c├ónd a venit vorba s─â ne dea informa╚Ťii precise cu privire la el, g─âsim o defini╚Ťie numai ├«n art. 3 din cele dou─â Legi ÔÇô 98/2016 ╚Öi 99/2016. De acolo afl─âm c─â furnizorul este:

ÔÇ×Entitatea care pune la dispozi╚Ťia unui contractant produse, inclusiv servicii de instalare sau amplasare a acestora, dac─â este cazul, ori care presteaz─â servicii c─âtre acesta, care nu are calitatea de subcontractant.ÔÇŁ

Noul pachet legislativ ├«n domeniul achizi╚Ťiilor publice face deci diferen╚Ťa ├«ntre┬áfurnizor┬á╚Öi┬ásubcontractat, care este definit de litera yy) a aceluia╚Öi articol ca fiind:

ÔÇťOrice operator economic care nu este parte a unui contract de achizi┼úie public─â ┼či care execut─â ┼či/sau furnizeaz─â anumite p─âr┼úi ori elemente ale lucr─ârilor sau ale construc┼úiei ori ├«ndeplinesc activit─â┼úi care fac parte din obiectul contractului de achizi┼úie public─â, r─âspunz├ónd ├«n fa┼úa contractantului de organizarea ┼či derularea tuturor etapelor necesare ├«n acest scop.ÔÇŁ

Carevas─âzic─â furnizorul nu e subcontractant. Observ─âm c─â furnizorul nu este neap─ârat un operator economic, ci poate fi o entitate (un organism de drept public sau privat, cu personalitate juridic─â), a╚Öa cum este definit─â de prevederile legale ├«n vigoare pentru domeniul achizi╚Ťiilor publice. Pe l├óng─â bunurile pe care acesta le furnizeaz─â contractantului, el poate s─â ofere ╚Öi servicii de instalare a produselor furnizate, plus, ├«n╚Ťelegem c─â ar putea DOAR s─â presteze servicii c─âtre contractant. Atunci ce ne facem cu situa╚Ťiile ├«n care furnizeaz─â doar servicii, ceea ce face ╚Öi subcontractantul. Cum ╚Ötim de ce a fost numit ÔÇ×furnizorÔÇŁ ╚Öi nu ÔÇ×subcontractantÔÇŁ, care este diferen╚Ťa? Mai mult, cum poate verifica autoritatea contractant─â corectitudinea ├«ncadr─ârii celor dou─â categorii de entit─â╚Ťi ├«n cadrul contractelor pe care le execut─â? Este suficient─â declararea de c─âtre ofertant a unei entit─â╚Ťi drept furnizor sau este necesar s─â ╚Öi demonstreze acest lucru?

Prevederile legale ├«n vigoare nu sunt deloc clare ├«n acest sens. Astfel, interpretarea ╚Öi aplicarea legii rezid─â pe de o parte la autoritatea contractant─â (care are obliga╚Ťia de a verifica ofertele primite ╚Öi de a asigura un cadru legal ╚Öi transparent pentru procedurile de achizi╚Ťie public─â pe care le realizeaz─â) ╚Öi pe de alt─â parte la operatorul economic care are obliga╚Ťia de a elabora ofertele respect├ónd cerin╚Ťele de integritate, transparen╚Ť─â ╚Öi legalitate impuse de prevederile legale ├«n vigoare.

S─â facem un scurt exerci╚Ťiu!

Ne g├óndim c─â avem o achizi╚Ťie de lucr─âri ╚Öi anume construc╚Ťia unei sta╚Ťii de epurare ├«ntr-o localitate. ├Än cadrul acestui contract, trebuie executate lucr─ârile de construc╚Ťii, precum ridicarea cl─âdirii ├«n care se va amplasa sta╚Ťia de epurare, sistematizarea vertical─â etc. ÔÇô o parte important─â ╚Öi costisitoare. Dar o component─â la fel de important─â, at├ót din punct de vedere tehnic, c├ót ╚Öi financiar, o reprezint─â furnizarea echipamentului care face din cl─âdirea respectiv─â realmente o sta╚Ťie de epurare func╚Ťional─â. Ne putem a╚Ötepta ca o parte dintre ofertan╚Ťi s─â declare ca furnizor entitatea care va furniza acest echipament.

La prima vedere, care ar fi problema?

Problema este c─â furnizorul nu se supune condi╚Ťiilor prev─âzute ├«n art. 164, art. 165 ╚Öi art. 167 din Legea 98/2016, respectiv art. 177, art. 178 ╚Öi art. 180 din legea 99/2016. Conform articolelor 164-167, at├ót┬áoperatorii economici / ofertan╚Ťii, c├ót ╚Öi ter┼úul/ter┼úii sus┼úin─âtor/i, ┼či subcontractan┼úii┬ásunt exclu╚Öi de la procedur─â dac─â ÔÇ×au primit o condamnare definitiv─â pentru infrac╚Ťiuni de corup╚Ťie ╚Öi asimilateÔÇŁ; ÔÇ×se afl─â ├«ntr-o procedur─â judiciar─â de investiga╚Ťie ├«n leg─âtur─â cu infrac╚Ťiuni de corup╚Ťie ╚Öi asimilateÔÇŁ; ÔÇ×se afl─â ├«n insolven╚Ť─âÔÇŁ.

Ce s─â mai discut─âm despre faptul c─â ├«n aceast─â situa╚Ťie programul ÔÇ×PreventÔÇŁ devine inutil, c─âci eventualele conflicte de interese nu ar putea fi identificate.

Prestatorul de servicii și consultantul

Un alt ÔÇ×juc─âtorÔÇŁ nereglementat de legile achizi╚Ťiilor publice este ÔÇ×prestatorul de serviciiÔÇŁ. Nici ├«n acest caz nu ╚Ötim prin ce calit─â╚Ťi se diferen╚Ťiaz─â de subcontractor.

Dac─â despre furnizor g─âsim m─âcar o defini╚Ťie, fie ╚Öi confuz─â, despre prestatorul de servicii nu g─âsim nicio referire ├«n legile achizi╚Ťiilor. A╚Öa cum am men╚Ťionat ╚Öi mai sus, modalitatea de ├«ncadrare a entit─â╚Ťilor implicate ├«n execu╚Ťia contractului r─âm├óne la latitudinea ofertantului ╚Öi este supus─â verific─ârii de c─âtre autoritatea contractant─â.

Nu de pu╚Ťine ori ofertan╚Ťii prezint─â ├«n propunerile tehnice contracte de prest─âri servicii ├«n loc de contracte de subantrepriza. ├Änt├ólnim frecvent contracte de prest─âri servicii prin care operatori economici pun la dispozi╚Ťia ofertantului utilajele ╚Öi echipamentele necesare execut─ârii lucr─ârilor. Ba chiar pun la dispozi╚Ťia ofertantului ╚Öi personalul necesar execut─ârii acestor lucr─âri. P─âi nici acum nu este vorba de fapt de subcontractare? P├ón─â la urm─â, dac─â se pun la dispozi╚Ťie at├ót echipamentele, c├ót ╚Öi personalul (╚Öi am ├«nt├ólnit cazul ├«n care acela╚Öi prestator de servicii punea la dispozi╚Ťie ├«ntreg personalul ╚Öi toate utilajele necesare) nu se execut─â de fapt o mare parte din lucrare sau chiar lucrarea ├«n totalitate? Singurul lucru pe care ├«l mai are de f─âcut ofertantul, posibil contractant, este s─â asigure materialele necesare lucr─ârilor.De╚Öi pare neverosimil, apare ╚Öi cel de-al treilea ÔÇ×juc─âtorÔÇŁ: ÔÇ×consultantul ofertantuluiÔÇŁ. Acesta este cel care elaboreaz─â, ├«n numele ofertantului, propunerea financiar─â, conform ofertelor de pre╚Ť pe care acesta le prime╚Öte de la furnizori.

Pentru a avea imaginea complet─â, trebuie s─â men╚Ťion─âm c─â am ├«nt├ólnit situa╚Ťia ├«n care prestatorul de servicii ÔÇô cel care asigura for╚Ťa de munc─â ╚Öi utilajele ÔÇô ╚Öi consultantul ÔÇô cel care ├«ntocmise oferta financiar─â ÔÇô erau unul ╚Öi acela╚Öi, anume, un operator economic care se afla ├«n insolven╚Ť─â ╚Öi care nu a reu╚Öit s─â duc─â la bun sf├ór╚Öit contractele ├«ncheiate.

Acestea sunt motivele pentru care ajungem la concluzia c─â sunt ofertan╚Ťi care trec mare parte din contract ├«n sarcina furnizorului, a prestatorului de servicii ╚Öi/sau consultantului tocmai pentru c─â aceste categorii pot s─â participe la licita╚Ťie chiar dac─â se afl─â ├«n investiga╚Ťie / au condamnare pentru infrac╚Ťiuni de corup╚Ťie sau se afl─â ├«n insolven╚Ť─â. Practic, legea permite acest lucru ╚Öi ofertan╚Ťii necinsti╚Ťi au g─âsit aceast─â porti╚Ť─â larg deschis─â.

Credem că legiuitorul trebuie să intervină cât mai curând și să reglementeze această zonă gri, atât de periculoasă, care face inutile multe prevederi legale referitoare la incompatibilitate și conflict de interese