FB_IMG_1519322949779
Anchete DNA

DNA/Bilant cu PENALII si Borfasii care au CAPUSAT Tara­čśÄ

FB_IMG_1518451900828

Discursul procurorului ╚Öef al DNA cu ocazia prezent─ârii Bilan╚Ťului anual de activitate pentru anul 2017

Bine a╚Ťi venit la prezentarea bilan╚Ťului DNA pentru anul 2017, un moment ├«n care noi analiz─âm ce am f─âcut bine, analiz─âm ce nu a mers bine ╚Öi ce am gre╚Öit pentru ca analiza noastr─â s─â poat─â fi util─â pentru fundamentarea unor decizii privind reducerea corup╚Ťiei ├«n Rom├ónia.

2017 a fost un an dificil ├«n lupta ├«mpotriva corup╚Ťiei, un an complicat.
├Änsu╚Öi demersul de a lupta ├«mpotriva corup╚Ťiei, a fost pus sub semnul ├«ntreb─ârii.
De╚Öi noi descoperim ╚Öi trimitem ├«n judecat─â tot mai mul╚Ťi inculpa╚Ťi pentru fapte de corup╚Ťie, bugetele publice sunt ├«n continuare prejudiciate prin fraude.
Ne ├«ntreb─âm dac─â avem institu╚Ťii mai curate. Dac─â eforturile Justi╚Ťiei ├«n lupta cu corup╚Ťia nu trebuie completate cu m─âsuri.

Aproximativ 1000 de inculpa╚Ťi au fost trimi╚Öi ├«n judecat─â, ├«n 2017.
Reamintesc celor care nu ╚Ötiu, sau au uitat, faptul c─â DNA se ocup─â doar de marea corup╚Ťie. Acesta este specificul institu╚Ťiei noastre, prev─âzut ├«n lege.

O treime dintre inculpa╚Ťii trimi╚Öi ├«n judecat─â au avut func╚Ťii de conducere, control, demnit─â╚Ťi publice ori alte func╚Ťii importante.
3 mini╚Ötri, 5 deputa╚Ťi, 1 senator, 2 secretari de stat, 1 fost pre╚Öedinte al Camerei Deputa╚Ťilor ├«n Parlamentul Rom├óniei ╚Öi 1 secretar general al unui minister au fost trimi╚Öi ├«n judecat─â ├«n urma investiga╚Ťiilor DNA.

Aceste cifre ne arat─â c─â, de cele mai multe ori, cei care au comis infrac╚Ťiunile sunt tocmai cei care aveau ca principal─â atribu╚Ťie conducerea ├«n mod corect a institu╚Ťiilor sau gestionarea legal─â a bugetelor. Func╚Ťiile de conducere le-au permis s─â abuzeze de banul public, s─â aprobe investi╚Ťii inutile, s─â favorizeze firmele agreate.

Sunt tipare pe care infractorii le cunosc, le dezvolt─â ╚Öi le transmit mai departe. Sunt ÔÇ×re╚ŤeteÔÇŁ folosite pentru fraudarea banului public. Sunt deja practici cunoscute de c─âtre firmele care vin la achizi╚Ťii publice. To╚Ťi ╚Ötiu ce trebuie s─â fac─â, cu cine trebuie s─â vorbeasc─â pentru a c├ó╚Ötiga un contract de achizi╚Ťie.

S─â v─â dau cel mai dramatic exemplu, cel din S─ân─âtate. DNA a identificat manageri de spitale care iau mit─â de la furnizorii de produse ╚Öi servicii. Condi╚Ťioneaz─â buna derulare a contractelor ├«ncheiate ╚Öi plata facturilor de achitarea unor ÔÇ×comisioaneÔÇŁ cuprinse ├«ntre 5 ╚Öi 20% din valoarea contractului ╚Öi ob╚Ťin beneficii nelegale de ordinul milioanelor de euro.

De asemenea, investiga╚Ťiile privind frauda cu fonduri europene s-au dublat ├«n ultimii doi ani. 130 trimiteri ├«n judecat─â ├«n 2017 fa╚Ť─â de 65 ├«n anul 2015.
O treime din inculpa╚Ťii trimi╚Öi ├«n judecat─â au comis fraude cu fonduri europene1.
├Än cele mai multe cazuri, este vorba de fraudarea fondurilor destinate dezvolt─ârii zonelor rurale. Afecteaz─â a╚Öadar banii destina╚Ťi comunit─â╚Ťilor mai s─ârace.
Curtea Constitu╚Ťional─â a pronun╚Ťat ├«n 2016 o decizie privind infrac╚Ťiunea de abuz ├«n serviciu. Astfel, procurorii mai pot investiga doar acele fapte de abuz ├«n serviciu care genereaz─â fraudarea banului public datorit─â ├«nc─âlc─ârii legisla╚Ťiei primare. Adic─â ├«nc─âlc─ârii dispozi╚Ťiilor din legi sau ordonan╚Ťe.

Sigur, ca procurori respect─âm decizia Cur╚Ťii Constitu╚Ťionale ╚Öi nu mai putem re╚Ťine r─âspunderea penal─â.
Ca efect al acestei decizii a Cur╚Ťii Constitu╚Ťionale au fost ├«nchise 275 de dosare ├«n care procurorii au stabilit prejudicii din bani publici de 148 milioane euro.

├Äntreb: ├«n c├óte dintre aceste dosare clasate de procurori, ├«n temeiul deciziei Cur╚Ťii Constitu╚Ťionale, celelalte institu╚Ťii au demarat proceduri pentru a stabili r─âspunderea disciplinar─â, administrativ─â sau civil─â?
Repet: 275 de cazuri clasate, 148 de milioane de euro. ├Än c├óte cazuri celelalte institu╚Ťii au f─âcut demersuri pentru recuperarea acestor prejudicii? Exist─â un interes pentru recuperarea acestor bani, pierdu╚Ťi de cet─â╚Ťeni, de comunit─â╚Ťi?

╚śi c├ónd vorbim de recuperarea banilor publici trebuie s─â amintesc o alt─â situa╚Ťie grav─â. ├Än cauze pe care le investig─âm, de╚Öi dovedim c─â sunt fapte penale, exist─â situa╚Ťii ├«n care reprezentan╚Ťii autorit─â╚Ťilor publice nu se constituie parte civil─â pentru recuperarea prejudiciului.
Nu vor s─â recupereze banii, pur ╚Öi simplu. Refuzul de a recupera prejudiciile cauzate bugetului public este de ne├«n╚Ťeles. Un astfel de refuz valideaz─â abuzul ca pe un comportament acceptabil.

189 de inculpa╚Ťi au fost trimi╚Öi ├«n judecat─â pentru fapte de abuz ├«n serviciu, iar m─âsurile asiguratorii instituite doar pentru acest tip de infrac╚Ťiuni au fost de peste 95 milioane Euro.
Aceste date ne arat─â o situa╚Ťie ├«ngrijor─âtoare a fenomenului de abuz ├«n serviciu, care se manifest─â cu prec─âdere ├«n domeniul achizi╚Ťiilor publice. Ne arat─â c─â nu avem un sistem de achizi╚Ťii publice curat ╚Öi transparent.

Cu privire la perioadele de timp pentru care primim sesiz─âri, de multe ori suntem sesiza╚Ťi cu fapte penale comise chiar ╚Öi cu 9 sau 10 ani ├«n urm─â .
În 2017 am primit 4 sesizări pentru fapte comise în urmă cu 10 ani, 14 sesizări pentru fapte comise în urmă cu 9 ani, 12 sesizări pentru fapte comise acum 8 ani și 10 sesizări pentru fapte comise în urmă cu 7 ani.
Trebuie g─âsite mecanisme de responsabilizare a institu╚Ťiilor pentru a nu a╚Ötepta at├ót de mul╚Ťi ani pentru a face o sesizare, iar apoi s─â paseze responsabilitatea la procurori. Dar aceste mecanisme nu sunt ├«n sarcina DNA.
Este foarte dificil s─â faci anchet─â ╚Öi s─â administrezi probe pentru fapte de 9 ani sau la 10 ani. ╚śi cu toate acestea, chiar ╚Öi ├«n aceste condi╚Ťii, procurorii au investigat ╚Öi au solu╚Ťionat ╚Öi astfel de cazuri.

├Än mod categoric, un procuror trebuie sa finalizeze ancheta ├«n termen rezonabil, cu celeritate ╚Öi interiorul termenului de prescrip╚Ťie.
├Än 2017 am identificat 2 dosare ├«n care clasarea cauzei a fost determinat─â de prescrierea faptelor ╚Öi aceast─â situa╚Ťie a fost imputabil─â unui procuror. ├Än acest caz am sesizat Inspec╚Ťia Judiciar─â. ├Än alte 34 de dosare faptele erau deja prescrise c├ónd s-au ├«nregistrat la DNA.

Anchete noastre demonstreaz─â c─â, ├«n lipsa unor m─âsuri clare de prevenire, corup╚Ťia ├«n institu╚Ťiile publice s-a manifestat prin acelea╚Öi ac╚Ťiuni. Acestea sunt motivele pentru care am ├«nfiin╚Ťat ├«n anul 2017 Compartimentul de analiz─â a datelor privind corup╚Ťia.
Acest Compartiment a realizat analize ale dosarelor instrumentate de DNA, ├«n domeniul abuzului ├«n serviciu ├«n achizi╚Ťii publice, ├«n s─ân─âtate sau retroced─âri ale dreptului de proprietate asupra terenurilor.

Principalele concluzii ale acestor studii ne arat─â c─â :

  • Exist─â sectoare ├«n domeniul achizi╚Ťiilor publice ├«n care corup╚Ťia este generalizat─â.
  • Se fac, uneori, pl─â╚Ťi pentru lucr─âri neefectuate.
  • Statul pl─âte╚Öte un pre╚Ť mai mare pentru unele produse sau servicii.
  • Pe l├óng─â prejudiciul efectiv mai exist─â ╚Öi alte efecte grave ale acestor fapte: blocarea dezvolt─ârii comunit─â╚Ťii sc─âderea calit─â╚Ťii vie╚Ťii, accesul la servicii de proast─â calitate ╚Öi afectarea infrastructurii locale reprezentative pentru o comunitate.

C├ót despre modul de ac╚Ťiune, o s─â v─â dau c├óteva exemple din S─ân─âtate, pentru c─â tot am ├«nceput cu acest domeniu, extrem de important:

  • ├Äntr-un singur dosar, adaosul comercial practicat de firma ÔÇ×intermediar─âÔÇŁ a fost de 1 milion de euro, bani cu care a fost prejudiciat bugetul spitalului.
  • Cel mai des achizi╚Ťia a fost supraevaluat─â, astfel ├«nc├ót s─â poat─â fi acoperit─â ╚Öi mita ce a fost primit─â de manager. Sigur, nu to╚Ťi managerii de spitale fac asta, vorbesc strict de cazurile descoperite de noi.

Si ├«n domeniul s─ân─ât─â╚Ťii exist─â o perioad─â mare de timp ├«ntre producerea faptei ╚Öi momentul descoperirii acesteia. Ce ╚Öanse reale de recuperare a prejudiciului de 1,5 milioane lei exist─â atunci c├ónd fapta este sesizat─â de Curtea de Conturi la 6 ani dup─â producere?
Vă dau un singur exemplu: Contract atribuit în 2010, derulat între 2010-2012, audit desfășurat de Curtea de Conturi și sesizare la DNA în 2016. Rechizitoriul emis în 2017. La 7 ani de la comiterea faptelor.

Folosul ilicit ob╚Ťinut prin astfel de fapte nu se ├«ntoarce ├«ntotdeauna ├«n mod direct la inculpat. De multe ori, folosul este ob╚Ťinut de persoane din anturajul s─âu ori din aceea╚Öi grupare politic─â.
Sumele de bani provenite din infrac╚Ťiuni de corup╚Ťie, fraud─â ├«n achizi╚Ťii publice sau evaziune fiscal─â au fost folosite, ulterior, pentru finan╚Ťarea unor partide politice sau pentru plata unor servicii prestate ├«n campanii electorale.

Doamnelor și domnilor,

├Än 2017 procurorii DNA au avut de solu╚Ťionat peste 11.200 de dosare. De╚Öi doar aproximativ 100 de procurori au desf─â╚Öurat efectiv activit─â╚Ťi de urm─ârire penal─â, s-au solu╚Ťionat peste 3.800 de dosare.
Cel mai mare num─âr de dosare solu╚Ťionate ├«ntr-un an de la ├«nfiin╚Ťarea institu╚Ťiei.
A fost un efort comun al procurorilor, al ofi╚Ťerilor de poli╚Ťie, al speciali╚Ötilor ╚Öi al grefierilor din DNA.
Nu putem solu╚Ťiona, cu resursele actuale, toate cauzele pe care le primim ├«ntr-un an. DNA are ├«n investigare cauze ce implic─â de cele mai multe ori administrarea unui probatoriu complex.
În 2017 au fost audiate peste 23.100 persoane, în medie 85 de persoane pe zi. Au fost studiate peste 12 milioane de documente.
Asta au făcut cei din DNA, în acest an.

Ca exemplu, am avut un dosar ├«n care au fost audia╚Ťi 1053 martori ╚Öi 73 de suspec╚Ťi. Au fost efectuate 55 perchezi╚Ťii domiciliare ╚Öi au fost 135 de ridic─âri de documente de la persoane fizice ╚Öi juridice. Au fost efectuate verific─âri financiare pentru 27 de societ─â╚Ťi comerciale ╚Öi 39 de persoane fizice. Au fost dispuse 64 m─âsuri asiguratorii ╚Öi sechestrate bunuri ├«n valoare de peste 2,8 milioane euro. S-au luat m─âsuri preventive fa╚Ť─â de 35 inculpa╚Ťi. Acest dosar are peste 465.000 file.
Toate aceste activit─â╚Ťi au fost efectuate ├«ntr-un singur dosar, iar procurorul de caz mai are ├«n lucru alte 73 de dosare.

Cu tot acest efort, la finalul anului au r─âmas nesolu╚Ťionate peste 6.000 de cauze. Aproape dublu fa╚Ť─â de c├ót pot solu╚Ťiona procurorii DNA ├«ntr-un an.

Nu ne alegem dosarele. Avem obliga╚Ťia s─â investig─âm toate faptele de corup╚Ťie la nivel ├«nalt despre care sesiza╚Ťi ╚Öi asta facem.
Procurorii nu au normă de rechizitorii, ei trebuie să stabilească adevărul judiciar pe bază de probe. Se dispune trimiterea în judecată atunci când faptele penale sunt dovedite.

O parte important─â a activit─â╚Ťii procurorilor DNA o reprezint─â sus╚Ťinerea cauzelor trimise ├«n judecat─â ├«n fa╚Ťa instan╚Ťelor. Sunt 42 de procurori DNA care sus╚Ťin ├«n instan╚Ť─â cazurile investigate de noi.
├Än 2017, instan╚Ťele au condamnat definitiv 713 inculpa╚Ťi.
Printre ei: 3 deputa╚Ťi, 1 senator, 28 primari ╚Öi 30 directori ai unor institu╚Ťii publice ╚Öi societ─â╚Ťi cu capital de stat.

Au fost achitate 92 de persoane pe alte temeiuri dec├ót dezincriminarea, iar 29 inculpa╚Ťi au fost achita╚Ťi ca efect al deciziei Cur╚Ťii Constitu╚Ťionale privind abuzul ├«n serviciu.
Fa╚Ť─â de anul 2016, num─ârul persoanelor achitate ├«n 2017 a sc─âzut cu 9%.
Desigur suntem foarte preocupa╚Ťi ├«n continuare de ├«mbun─ât─â╚Ťirea standardelor de calitate ale investiga╚Ťiilor noastre.

De aceea, referitor la solu╚Ťiile de achitare r─âmase definitive am dispus prin ordin intern analizarea tuturor solu╚Ťiilor pentru a se stabili dac─â motivele achit─ârii sunt sau nu imputabile procurorilor.

Ca ├«n fiecare an, a existat o preocupare pentru recuperarea pagubelor produse prin infrac╚Ťiune.
M─âsurile asigur─âtorii dispuse de procurori pentru repararea pagubei produse prin infrac╚Ťiune este de peste 200 milioane Euro.
Prin hot─âr├órile judec─âtore╚Öti r─âmase definitive ├«n cauzele DNA judec─âtorii au dispus confiscarea ╚Öi recuperarea de produse infrac╚Ťionale ├«n sum─â de peste 159,5 milioane euro. Ace╚Öti bani trebuie s─â intre efectiv ├«n bugetul de stat. Este obliga╚Ťia organelor fiscale s─â execute aceste hot─âr├óri c├ót mai rapid.

A╚Öa cum spuneam, anul 2017 a fost un dificil pentru DNA. Un an ├«n care, din p─âcate DNA s-a confruntat ╚Öi cu probleme ce ╚Ťin de respectarea legii ╚Öi a codului deontologic, ├«n interiorul institu╚Ťiei. Ne-am raportat la aceste probleme prin dispunerea de m─âsuri prev─âzute de lege. Au fost 2 procurori revoca╚Ťi din DNA ├«n 2017. Unul a fost trimis ├«n judecat─â pentru fapte de competen╚Ťa DNA. Un alt procuror a fost sanc╚Ťionat disciplinar.

Am avut ╚Öi avem toleran╚Ť─â zero pentru neprofesionalism sau lips─â de integritate. Ne-am delimitat prin ceea ce am f─âcut de astfel de fapte, am schimbat anumite proceduri interne pentru a ├«nl─âtura riscurile identificate, am efectuat controale ╚Öi am dispus noi reguli interne, mai stricte. Ne preocup─âm de modificarea procedurii de recrutare a procurorilor ├«n DNA pentru a putea identifica ╚Öi alte aspecte comportamentale nu doar profesionale.

Dragi colegi,

╚śtiu c─â ne-am f─âcut datoria cu mult efort, cu profesionalism ╚Öi am respectat legea ├«n tot ceea ce am f─âcut. Atunci c├ónd sunt critici venite dinspre societate, trebuie s─â ni le asum─âm, desigur. Statutul nostru ne oblig─â la re╚Ťinere. Nu putem ├«ntotdeauna comunica ├«n astfel de situa╚Ťii. Consiliul Superior al Magistraturii este cel chemat s─â analizeze dac─â astfel de critici sunt justificate, a╚Öa cum tot CSM este cel care ne ap─âr─â reputa╚Ťia atunci c├ónd suntem supu╚Öi unor atacuri nedrepte.
DNA a devenit ├«n ace╚Öti ani ╚Öi un model de eficien╚Ť─â ├«n societate, dar acest lucru implic─â ╚Öi o responsabilitate crescut─â. Doar ├«mpreun─â ╚Öi cu consecven╚Ť─â vom continua s─â dovedim celor care ne-au sus╚Ťinut ╚Öi au fost al─âturi de noi c─â am meritat ╚Öi merit─âm aceast─â ├«ncredere.
├Ämi doresc ca dificult─â╚Ťile ╚Öi reu╚Öitele noastre s─â fie cunoscute ╚Öi ├«n╚Ťelese la nivelul societ─â╚Ťii rom├óne╚Öti, pentru c─â ├«n fond ne dedic─âm activitatea pentru ca Rom├ónia s─â fie mai curat─â. Un loc curat ├«n care s─â r─âm├ónem, nu din care s─â plec─âm ├«n alt─â ╚Ťar─â.
╚śi sunt convins─â c─â avem resursele s─â dovedim ╚Öi ├«n continuare c─â suntem procurori de profesioni╚Öti ╚Öi c─â munca noastr─â e strict ├«n limitele legii.

Doamnelor și domnilor,

Nu putem s─â vorbim despre activitatea din anul 2017 f─âr─â s─â ar─ât─âm provoc─ârile pe care le-am avut: ├«ncerc─ârile de modificare a legisla╚Ťiei ╚Öi atacurile f─âr─â precedent la adresa noastr─â ╚Öi a activit─â╚Ťii noastre.
Au existat ├«ncerc─âri ├«n 2017 de a modifica legisla╚Ťia ├«n sensul dezincrimin─ârii unor fapte, al elimin─ârii unor instrumente legale investigative sau modificarea statutului procurorului.

Am criticat în mod transparent și argumentat aceste modificări. Am publicat opiniile și argumentele noastre, le-am trimis procurorului general, Consiliului Superior al Magistraturii. Vom continua să facem același lucru dacă vor exista și alte încercări. Noi nu facem legea. Noi o aplicăm. Dar avem datoria de a spune ce riscuri sunt dacă anumite modificări legislative intră în vigoare.

Ne opunem sl─âbirii legisla╚Ťiei.
Ne opunem elimin─ârii garan╚Ťiei legale a independen╚Ťei procurorului.