received_1489620087763144
Anchete DNA

DNA/ Caracatita lui DADDY, Rovana PLUMB-SHHAIDEH si toate GAURICELE din MDRAP si Tilorman/Insula BELINA si Bratul PAVEL-324 ha au plecat la TELDRUM Daddy SRL­čśÄ

FB_IMG_1503519099250 22 septembrie 2017
Nr. 906/VIII/3

COMUNICAT

├Än completarea comunicatului┬ánr. 716/VIII/3┬ádin 13 iulie 2017, ca r─âspuns la solicit─ârile formulate de reprezentan╚Ťi ai mass media, Biroul de Informare ╚Öi Rela╚Ťii Publice este abilitat s─â transmit─â urm─âtoarele:

Procurorii din cadrul Direc╚Ťiei Na╚Ťionale Anticorup╚Ťie ÔÇô Sec╚Ťia de combatere a infrac╚Ťiunilor asimilate infrac╚Ťiunilor de corup╚Ťie au dispus extinderea urm─âririi penale fa╚Ť─â de urm─âtorii suspec╚Ťi

SEVIL SHHAIDEH, la data faptelor secretar de stat ├«n cadrul Ministerul Dezvolt─ârii Regionale ╚Öi Administra╚Ťiei Publice (M.D.R.A.P.), sub aspectul s─âv├ór╚Öirii infrac╚Ťiunii de abuz ├«n serviciu dac─â func╚Ťionarul public a ob╚Ťinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit
IONELA STOIAN┬á( fost─â VASILE), director ├«n cadrul M.D.R.A.P, sub aspectul s─âv├ór╚Öirii complicit─â╚Ťii la infrac╚Ťiunea de abuz ├«n serviciu dac─â func╚Ťionarul public a ob╚Ťinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit
GHEORGHIU MARIANA SANDA, asistent registrator principal ├«n cadrul Biroului de Cadastru ╚Öi Publicitate Imobiliar─â Alexandria, sub aspectul s─âv├ór╚Öirii infrac╚Ťiunii de abuz ├«n serviciu dac─â func╚Ťionarul public a ob╚Ťinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit
GU╚ś─é RODICA, asistent-registrator ├«n cadrul Biroului de Cadastru ╚Öi Publicitate Imobiliar─â Alexandria, cu inten╚Ťie sub aspectul s─âv├ór╚Öirii complicit─â╚Ťii la infrac╚Ťiunea de abuz ├«n serviciu dac─â func╚Ťionarul public a ob╚Ťinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit
DIACONU ALEXANDRINA ANDU╚ÜA, registrator-╚Öef ├«n cadrul Oficiului de Cadastru ╚Öi Publicitate Imobiliar─â Teleorman, sub aspectul s─âv├ór╚Öirii complicit─â╚Ťii la infrac╚Ťiunea de abuz ├«n serviciu dac─â func╚Ťionarul public a ob╚Ťinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit
├Än acela╚Öi dosar, ├«n conformitate cu prevederile legale ╚Öi constitu╚Ťionale, procurorul ╚Öef al Direc╚Ťiei Na╚Ťionale Anticorup╚Ťie – doamna Laura Codru╚Ťa Kovesi a transmis procurorului general al P.I.C.C.J referatul cauzei, ├«n vederea sesiz─ârii Camerei Deputa╚Ťilor, pentru┬áformularea cererii de efectuare a urm─âririi penale fa╚Ť─â de PLUMB ROVANA, deputat ├«n Parlamentul Rom├óniei, fost ministru al Mediului ╚Öi Schimb─ârilor Climatice,┬á├«n leg─âtur─â cu s─âv├ór╚Öirea complicit─â╚Ťii la infrac╚Ťiunea de abuz ├«n serviciu dac─â func╚Ťionarul public a ob╚Ťinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, ├«n exercitarea func╚Ťiei ministeriale.

Din ordonan╚Ťa ├«ntocmit─â de procurori au rezultat aspecte ce contureaz─â suspiciunea rezonabil─â potrivit c─âreia:
├Än anul 2013, prin ac╚Ťiunea concertat─â a unor persoane cu func╚Ťii publice, p─âr╚Ťi┬ádin Insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel┬á(cu suprafa╚Ť─â de 278,78 ha, respectiv 45 ha), situate ├«n albia minor─â a Dun─ârii, au trecut ilegal din proprietatea statului ├«n proprietatea jude╚Ťului Teleorman ╚Öi ├«n administrarea Consiliului Jude╚Ťean Teleorman, pentru ca, doar la c├óteva zile, s─â fie ├«nchiriate tot ilegal unei firme private.
Pentru realizarea transferului de proprietate au fost adoptate H.G. 943/2013 act cu caracter individual și HG 858/2013 act cu caracter normativ, acte prin care au fost încălcate prevederi din:
– Constitu╚Ťiei Rom├óniei,
– Legea apelor 107/1996,
– Legea 213/1998 privind bunurile proprietate public─â,
– O.U.G. 107/2002 privind ├«nfiin╚Ťarea Administra╚Ťiei Na╚Ťionale „Apele Rom├óne”
– Legea 115/1999 a responsabilit─â╚Ťii ministeriale
– Legea 24/2000 privind normele de tehnic─â legislativ─â.
Prin aceste fapte a fost prejudiciat patrimoniul statului ╚Öi au fost v─ât─âmate interesele Administra╚Ťiei Na╚Ťionale „Apele Rom├óne”.
Totodat─â, au fost efectuate not─âri ├«n c─âr╚Ťile funciare ale celor dou─â imobile (insula Belina ╚Öi bra╚Ťul Pavel) cu ├«nc─âlcarea dispozi╚Ťiilor din Codul Civil, pentru a ascunde titularul dreptului de ├«nchiriere ╚Öi pentru a facilita adoptarea hot─âr├órilor de guvern men╚Ťionate.
├Än sus╚Ťinerea acestor demersuri, persoane cu func╚Ťii de decizie din Ministerul Mediului ╚Öi Schimb─ârilor Climatice, Ministerul Dezvolt─ârii Regionale ╚Öi Administra╚Ťiei Publice, precum ╚Öi din Oficiul de Cadastru Teleorman, Biroul de Cadastru Alexandria, Administra╚Ťia Na╚Ťional─â „Apele Rom├óne” ╚Öi Consiliul Jude╚Ťean Teleorman au servit intereselor unei societ─â╚Ťi particulare, ├«nc─âlc├ónd dispozi╚Ťii prev─âzute ├«n mai multe legi.
Concret,
Fiind situate ├«n albia minor─â a Dun─ârii, Insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel fac parte din domeniul public al statului prin efectul legii ╚Öi al Constitu╚Ťiei, prin urmare nu puteau fi trecute ├«n proprietatea vreunui consiliu jude╚Ťean prin hot─âr├óre de guvern, ci doar prin lege.
Sub pretextul realiz─ârii Complexului turistic, sportiv ╚Öi de agrement ÔÇ×Dun─âre-Belina-Seaca”, la data de 26 iulie 2013, Consiliul Jude╚Ťean Teleorman a ├«naintat Ministerului Dezvolt─ârii Regionale ╚Öi Administra╚Ťiei Publice (M.D.R.A.P), o not─â de fundamentare privind trecerea unor bunuri din proprietatea public─â a statului ╚Öi din administrarea Ministerului Mediului ╚Öi Schimb─ârilor Climatice – Administra╚Ťia Na╚Ťional─â ÔÇ×APELE ROMANE”, ├«n proprietatea public─â a jude╚Ťului Teleorman ╚Öi administrarea Consiliului jude╚Ťean Teleorman.
La primul proiect de hot─âr├óre de guvern, dou─â ministere implicate ├«n avizare, Ministerul Justi╚Ťiei ╚Öi Ministerul Finan╚Ťelor Publice au atras aten╚Ťia c─â scoaterea din domeniul public al statului ╚Öi din administrarea ÔÇťApelor Rom├óneÔÇŁ a celor dou─â obiective nu poate fi f─âcut─â dec├ót prin lege, nu prin hot─âr├óre de guvern.
├Än aceste condi╚Ťii, a ap─ârut necesitatea unui demers menit s─â creeze aparen╚Ťa c─â Insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel nu ar face parte dintre bunurile care apar╚Ťin domeniului public al statului aflate ├«n administrarea ÔÇťApelor Rom├óneÔÇŁ, astfel ├«nc├ót transferul dreptului de proprietate s─â se poat─â realiza prin hot─âr├óre de guvern.
Astfel, ├«n ╚Öedin╚Ťa de guvern din data de 6 noiembrie 2013, s-a adoptat H.G. 858/2013 prin care se modificau codurile de clasifica╚Ťie ale Insulei Belina ╚Öi Bra╚Ťului Pavel, ├«n sensul c─â, pe h├órtie, se elimina apartenen╚Ťa acestora la bazinul hidrografic al Dun─ârii, cre├ónd aparen╚Ťa c─â trecerea lor ├«n proprietatea ╚Öi administrarea Consiliului Jude╚Ťean Teleorman nu mai impune adoptarea unei legi, ci este posibil─â doar printr-o hot─âr├óre de guvern.
Modalitatea de adoptare a H.G. 858/2013, act cu caracter normativ, s-a ab─âtut de la prescrip╚Ťiile normelor legislative, inclusiv prin aceea c─â proiectul de hot─âr├óre nu a avut, la momentul adopt─ârii, avizele Ministerului Justi╚Ťiei ╚Öi al Ministerului Finan╚Ťelor Publice.
Din probele administrate, a rezultat b─ânuiala rezonabil─â c─â numita Rovana Plumb, ├«n calitate de ministru al Ministerului Mediului ╚Öi Schimb─ârilor Climatice, cu inten╚Ťie, a ini╚Ťiat ╚Öi promovat H.G. 858/2013 (proces care a durat numai 17 ore), cu ├«nc─âlcarea procedurii de la nivelul Guvernului pentru elaborarea, avizarea ╚Öi prezentarea proiectelor de acte normative.

La data de 27 noiembrie 2013, deoarece aparent impedimentele fuseser─â ├«nl─âturate, s-a adoptat H.G. 943/2013 prin care Insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel au fost trecute din domeniul public al statului ╚Öi din administrarea Administra╚Ťiei Na╚Ťionale ÔÇ×APELE ROMANE”, ├«n domeniul public al jude╚Ťului Teleorman ╚Öi ├«n administrarea Consiliului Jude╚Ťean Teleorman.
Prin modalitatea de adoptare a acestei hot─âr├óri de guvern au fost ├«nc─âlcate prevederile Constitu╚Ťiei Rom├óniei, cele ale Legii organice 213/1998, ale Legii 107/1996 ╚Öi cu O.U.G. 107/2002, av├ónd ├«n vedere c─â insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel fac parte din albia minor─â a Dun─ârii, astfel ├«nc├ót nu puteau constitui obiect al unui transfer de proprietate public─â. De asemenea, au fost ├«nc─âlcate o serie de dispozi╚Ťii ce reglementeaz─â normele de tehnic─â legislativ─â, aspect semnalat ├«n repetate r├ónduri de Ministerul Finan╚Ťelor Publice ╚Öi Ministerul Justi╚Ťiei, ├«n perioada premerg─âtoare adopt─ârii hot─âr├órii.
Adoptarea hot─âr├órii de guvern a fost posibil─â ├«n condi╚Ťiile ├«n care, ├«n calitate de secretar de stat ├«n cadrul M.D.R.A.P, prin semnare, suspecta Sevil Shhaideh ╚Öi-a ├«nsu╚Öit ├«n totalitate con╚Ťinutul notei de fundamentare ╚Öi a proiectului de hot─âr├óre de guvern, a ini╚Ťiat ╚Öi a promovat H.G. 943/2013 prin care se consfin╚Ťea transmiterea unor p─âr╚Ťi din imobilele Insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel, cu ├«nc─âlcarea flagrant─â a dispozi╚Ťiilor legale care reglementeaz─â normele de tehnic─â legislativ─â ce nu permiteau un astfel de transfer, aspect semnalat ├«n repetate r├ónduri de c─âtre Ministerul Finan╚Ťelor Publice ╚Öi Ministerul Justi╚Ťiei.
La r├óndul s─âu, suspecta Ionela Vasile Stoian, ├«n calitate de director la M.D.R.A.P. -Direc╚Ťia Juridic─â, Rela╚Ťia cu Parlamentul ╚Öi Rela╚Ťii Interna╚Ťionale, a sprijinit demersurile nelegale prin aceea c─â nu a ├«ntocmit note referitoare la observa╚Ťiile pe care le-au f─âcut cele dou─â ministere avizatoare (ministerul Justi╚Ťiei ╚Öi cel al Finan╚Ťelor Publice), nu a respectat reglement─ârile privind circuitul de avizare, a contribuit la crearea unei reprezent─âri false M.F.P. ╚Öi M.J. referitor la contactele de ├«nchiriere deja existente.
De men╚Ťionat c─â, anterior acestor demersuri, suprafe╚Ťe din Insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel fuseser─â ├«nchiriate prin contracte unei firme private.
Pentru a nu atrage aten╚Ťia administra╚Ťiei publice centrale cu privire la existen╚Ťa unor interese ale acelei firme private referitor la insula Belina ╚Öi bra╚Ťul Pavel, s-a dorit ob╚Ťinerea unor extrase de carte funciar─â „curate”, ├«n care s─â nu apar─â contractele de ├«nchiriere av├ónd ca p─âr╚Ťi Administra╚Ťia Apele Rom├óne ╚Öi aceast─â societate comercial─â.
Astfel, sub pretextul ├«ndrept─ârii unei erori materiale, suspectele Gheorghiu Mariana Sanda cu complicitatea suspectelor Gu╚Ö─â Rodica ╚Öi Diaconu Alexandrina Andu╚Ťa, ├«n calitate de registratori, cu ├«nc─âlcarea legii, respectiv a unor prevederi din Codul civil, au ac╚Ťionat astfel ├«nc├ót s─â fie radiate not─ârile privind ├«ncheierea contractelor de ├«nchiriere cu acea firm─â privat─â.

Faptele descrise mai sus au determinat ob╚Ťinerea unui avantaj patrimonial de c─âtre Consiliul Jude╚Ťean Teleorman, respectiv dreptul de proprietate ╚Öi dreptul de administrare asupra unei p─âr╚Ťi din Insula Belina ╚Öi Bra╚Ťul Pavel.
Totodată a fost cauzat un prejudiciu statului român, precum și o vătămare a drepturilor și intereselor legitime ale A.N.A.R. prin lipsirea de dreptul de administrare asupra celor două bunuri.
Un aspect relevant este c─â, prin forma final─â a HG 943/2013 se renun╚Ť─â la exprimarea ÔÇťpentru realizarea Complexului, turistic, sportiv ╚Öi de agrement ÔÇ×Dun─âre-Belina-Seaca”, ceea ce reprezenta motivul ini╚Ťial invocat pentru trecerea c─âtre Consiliul Jude╚Ťean Teleorman a celor 2 obiective.
Apare ├«n schimb o sintagm─â mai general─â ╚Öi anume ÔÇť├«n vederea reabilit─ârii ╚Öi valorific─ârii cadrului natural al zonei Dun─ârii ÔÇô Belina -Bra╚Ťul PavelÔÇŁ.

Suspec╚Ťilor li s-au adus la cuno╚Ötin╚Ť─â calitatea procesual─â ╚Öi acuza╚Ťiile, ├«n conformitate cu prevederile 307 Cod de procedur─â penal─â.

Din probele administrate, a rezultat b─ânuiala rezonabil─â c─â numita Rovana Plumb, ├«n calitate de ministru al Ministerului Mediului ╚Öi Schimb─ârilor Climatice, cu inten╚Ťie a ajutat la s─âv├ór╚Öirea faptei penale re╚Ťinute ├«n sarcina suspectei Sevil Shhaideh, respectiv a ini╚Ťiat ╚Öi promovat H.G. 858/2013 ├«n decurs de 17 ore, ├«n perioada 5.11.2013 – 6.11.2013, cu ├«nc─âlcarea procedurii de la nivelul Guvernului pentru elaborarea, avizarea ╚Öi prezentarea proiectelor de acte normative. Prin efectele acestei hot─âr├óri de guvern s-a urm─ârit crearea unei aparen╚Ťe de legalitate a trecerii Insulei Belina ╚Öi a Bra╚Ťului Pavel, prin proiectul de hot─âr├óre de guvern ce va purta nr. 943/2013, contrar aspectelor semnalate ├«n repetate r├ónduri de Ministerul Finan╚Ťelor Publice ╚Öi Ministerul Justi╚Ťiei cu privire la for╚Ťa juridic─â a actului normativ.

Facem precizarea c─â efectuarea urm─âririi penale este o etap─â a procesului penal reglementat─â de Codul de procedur─â penal─â, av├ónd ca scop crearea cadrului procesual de administrare a probatoriului, activitate care nu poate, ├«n nici o situa╚Ťie, s─â ├«nfr├óng─â principiul prezum╚Ťiei de nevinov─â╚Ťie